Posted in Politik

‘Hidangan baru’ atau aku janji menanti rakyat Johor

Batu Pahat: Barisan Nasional (BN) bakal menawarkan hidangan baru atau aku janji istimewa sekiranya dapat membentuk kerajaan negeri di Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor diadakan 12 Mac nanti.

Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, aku janji yang bakal dilaksanakan sekiranya BN diberi mandat mengandungi beberapa elemen penting demi rakyat.

Beliau berkata, ia termasuk memberikan harapan dan ‘hidangan baru’ kepada pengundi pertama kali berusia 18 ke 21 tahun dan pengundi yang belum berdaftar sebelum ini.

“Beberapa perkara aku janji atau manifesto diumumkan ia akan dapat menjamin kestabilan negeri ini.

“Kestabilan dimaksudkan termasuk politik dan kita akan mahu meletakkan semula negeri Johor sebagai negeri nombor satu di Malaysia, maju dan sejahtera.

“Kita juga memfokus pelaburan asing serta pelaburan dalam negeri ditambah dengan peluang peniagaan bagi mewujudkan usahawan baru.

“Manakala di kawasan felda, kita bakal menawarkan rumah generasi kedua di kalangan peneroka-peneroka felda muda serta kemudahan bersesuaian,” katanya.

Beliau berkata demikian di sidang media di Majlis Perjumpaan Presiden UMNO bersama calon BN DUN Semarang dekat Ayer Hitam hari ini.

Posted in Uncategorized

KEADILAN BUAT ARWAH ADIB AKAN TERBELA ATAU TIDAK ?

Oleh : Pena Merah

Sebelum saya ulas isu ini kita baca dahulu kronologi kes ini.

26 November 2018 Sekitar jam 3.00 pagi telah terjadi satu pergaduhan membabitkan dua kumpulan berhubung isu pemindahan tapak kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Seafield, Subang Jaya, jam 3 pagi. Pergaduhan tersebut telah mengakibatkan hampir 18 kenderaan terbakar. PIhak bomba juga telah dikerahkan ke lokasi kejadian dan seramai 700 anggota keselamatan telah digerakkan bagi mengawal keadaan.

INSIDEN perbalahan di kuil Sri Maha Mariamman. – SINAR

Tan Sri Fuzi Harun yang merupakan Ketua Polis Negara pada ketika itu telah memaklumkan pihak polis telah menahan 17 orang lelaki dan pihak polis adakan kawalan 24 jam di tapak kuil tersebut. Pihak polis juga menemui dan merampas senjata seperti pedang, batang kayu dan paip getah dan pihak polis juga telah mengarahkan mereka yang berkumpul segera pulang.

( https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/11/398619/update-17-lelaki-sudah-ditahan )

Exco Negeri Selangor Ganabatirau melalui akaun FB miliknya memuat naik satu status berhubung kejadian yang berlaku di kuil berkenaan dengan mendakwa ‘Muslim Group’ atau kumpulan Islam menyerang kuil berkenaan, sekali gus menjejaskan keharmonian kaum.

Status Yang Telah Dibuat Ganabatirau

Bagaimanapun, Ganabatirau dipercayai menyunting status itu dengan menggantikan ‘Muslim group’ kepada ‘group of gangsters’ (kumpulan gengster) beberapa jam kemudian berikutan kecaman pelbagai pihak. Ganabatirau juga telah dipanggil oleh pihak polis untuk memberikan keterangan

https://www.bharian.com.my/berita/kes/2018/12/504775/ganabatirau-dipanggil-polis-petang-ini

27 November 2018 Sekitar jam 1.00 pagi dianggarkan 10,000 orang kaum India berkumpul di kawasan sekitar kuil. Selain merusuh, beberapa kenderaan dibakar kumpulan ini.

Anggota bomba yang berada berhampiran kawasan kuil cuba memadam kebakaran yang berlaku dan pada ketika itu seorang anggota bomba, Mohammad Adib Kassim telah dicederakan sekumpulan perusuh tidak dikenali. Beliau mengalami kecederaan serius dan dibawa ke Subang Jaya Medical Centre (SJMC) oleh orang awam untuk mendapatkan rawatan sebelum dihantar ke Institut Jantung Negara.

28 November 2018 Badan Bertindak Kuil Sri Maha Mariamman mendakwa Muhammad Adib cedera parah akibat kemalangan jalan raya dan bukannya dipukul. Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia tubuh jawatankuasa khas siasat kejadian

29 November 2018 Tan Sri Fuzi Harun menegaskan bahawa dakwaan dari pihak Badan Bertindak Kuil adalah tidak benar

4 Disember 2018 Selepas seminggu dirawat, Muhammad Adib beri tindak balas kepada orang sekeliling, tetapi masih tidak dapat bertutur.

5 Disember 2018 Muhammad Adib mendapat sistem sokongan kepada mesin Extracorporeal Membrane Oxygenation (ECMO) yang membantu fungsi paru-paru. Jantung Muhammad Adib juga mampu berfungsi dengan sendiri tanpa sokongan mesin bantuan.

7 Disember 2018 Muhammad Adib tunjuk perkembangan positif walaupun masih kritikal dan stabil selain tidak bergantung kepada mesin sokongan jantung.

8 Disember 2018 Muhammad Adib masih bergantung beberapa mesin sokongan untuk memastikan organ dalamannya dapat dipulihkan pada tahap optima.

10 Disember 2018 Muhammad Adib memberikan respons dengan menulis pada papan putih untuk berkomunikasi.

Dato Sri Najib Razak & Dati Sri Rosmah Mansor melawat Adib di IJN

15 Disember 2018 Muhammad Adib terpaksa menggunakan semula mesin ECMO kira-kira jam 9 malam selepas penilaian mendapati paru-parunya mula mengeras.

16 Disember 2018 Kesihatan Muhammad Adib kembali merosot dan kritikal. Institut Jantung Negara (IJN) memaklumkan selepas penilaian menyeluruh, paru-parunya menunjukkan tanda-tanda konsolidasi dan pengerasan tisu, menjadikan pertukaran gas tidak berkesan.

17 Disember 2018 Muhammad Adib disahkan meninggal dunia jam 9.41 malam.

Seluruh negara merasai kehilangan Arwah Adib pada ketika itu dan rakyat Malaysia mendesak kerajaan mengambil tindakan segera terhadap mereka yang terlibat di dalam kes ini.

Setelah siasatan dijalankan dan akhirnya pada 27 September 2019 Mahkamah Koroner telah memutuskan kematian Arwah Adib berpunca daripada perbuatan jenayah walaupun pada awalnya kes ini cuba ditutup oleh pihak tertentu.

Tetapi sehingga ke hari ini kes ini tiada kesudahannya walaupun keputusan telah dikeluarkan. Kita telah bertukar kerajaan sebanyak 2 kali namun penjenayah yang memukul arwah adib ini masih belum dapat ditangkap.

Laungan para pemimpin yang kononnya akan mendapatkan pembelaan buat arwah adib sebenarnya adalah retorik semata-mata.

Jika kita lihat kembali Tan Sri Mahiaddin pernah berjanji untuk selesaikan kes ini semasa dia menjawat jawatan Menteri Kementerian Dalam Negeri sehinggalah menjadi Perdana Menteri.

Perdana Menteri sekarang, Dato Sri Ismail Sabri juga pernah mendesak kerajaan dahulu supaya tidak melupakan kes Arwah Adib tapi ketika itu dia tidak memegang jawatan dalam kerajaan. Tapi apa dah jadi pada hari ini.

Terbaru melalui kenyataan Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainuddin di parlimen yang mengatakan perbicaraan bagi mencari pembunuh Muhammad Adib telah berakhir pada 23 Sep 2021 namun kenyataan ini mendapat bantahan dari Peguam yang mewakili keluarga Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim, Aidil Khalid dan beliau menegaskan perbicaraan membabitkan anggota bomba yang terbunuh dalam tragedi rusuhan kira-kira tiga tahun lalu itu belum berakhir.

“Kononnya dikatakan perbicaraan Muhammad Adib berakhir Khamis lalu, itu tidak benar. “

“Kes itu bukan melibatkan kes bunuh, tapi melibatkan 18 tertuduh yang antara kesalahan mereka memiliki senjata dalam perhimpunan haram. Mereka dituduh di bawah (tuduhan) yang bukan tuduhan bunuh”

“Maksudnya setakat ini pembunuh belum pernah lagi dituduh. Jadi, untuk menteri jawab dalam parlimen mengaitkan kes perbicaraan Adib itu berakhir 23 September lalu, itu tidak betul.

Pada 22 Sept lalu, Utusan Online melaporkan kenyataan Hamzah bahawa kes perbicaraan kematian Muhammad Adib berakhir pada 23 Sept, melibatkan 18 individu yang terlibat dalam rusuhan tiga tahun lalu.

Pada 25 Sept, Sinar Harian memetik Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Zuraida Kamaruddin sebagai berkata kes kematian Allahyarham ditutup sementara dan akan dibuka semula jika terdapat bukti baru.

Zuraida sebaliknya berkata, kerajaan kini akan memberi fokus terhadap keperluan keluarga Allahyarham.

Bagaimanapun Aidil berkata kenyataan menteri berkenaan bercanggah dengan keputusan inkues berhubung kematian Adib.

“Tidak ada tempoh had masa selagi mana pembunuh itu tidak dapat dijumpai,” katanya kepada Malaysiakini.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki menggesa kerajaan memberi penjelasan yang telus dan terbuka mengenai kemajuan siasatan kes berkenaan.

“Kenyataan Zuraida ini sekali gus mengesahkan dapatan Mahkamah Koroner pada 26 September 2019 bahawa anggota bomba itu terkorban akibat perbuatan jenayah bunuh oleh dua atau lebih individu yang tidak dikenali berbanding dakwaan bekas peguam negara Tommy Thomas terdahulu.

“Justeru, Pemuda Umno mendesak agar kerajaan melalui menteri dalam negeri dan Jabatan Peguam Negara (AG) untuk memberikan penjelasan secara telus dan terbuka mengenai kemajuan siasatan kes yang menjadi sejarah hitam negara.

“Rakyat dan keluarga arwah berhak untuk mengetahui bagaimana siasatan yang dijalankan sebegitu lama gagal membawa suspek-suspek ke muka pengadilan,” katanya.

Katanya, Pemuda Umno kekal komited untuk menggesa kerajaan agar terus berusaha untuk mengenalpasti pesalah-pesalah jenayah berkenaan.

Sementara itu, Ketua Wira Parti Putra Malaysia, Nasrul Ali Hasan, mempersoal dapatkan inkues Muhammad Adib yang kini bagaikan dipandang sepi.

Katanya, suara pihak yang memperjuangkan kematian Muhammad Adib kini sudah tidak kedengaran lagi.

“Apa dah jadi dengan dapatan inkues arwah Adib? Semua pemimpin kerajaan hari ini baik dari PN, Umno, PAS dan segala sekutunya hipokrit dan cakap tak serupa bikin.

“Semasa tiada jawatan terpekik terlolong minta rakyat sokong mereka, tuntut kebenaran untuk arwah Adib. Bila kuasa di tangan semua jadi pengecut dengan alasan nak jaga keharmonian kaum.

“Sewajarnya beri satu keputusan jelas dan adil. Itu yang keluarga dan seluruh rakyat Malaysia perlu tahu,” katanya ketika dihubungi.

Sumber 1. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/12/510544/kronologi-kes-kematian-muhammad-adib 2. https://www.malaysiakini.com/news/493481 3. https://www.malaysiakini.com/news/593191

Posted in Uncategorized

UMNO BUKAN PERTUBUHAN SAMPAH YANG BOLEH DIPERAH OLEH PIHAK KETIGA

Oleh : Tinta Perak

Sedang bertebaran di dalam media social yang mana Naib Presiden UMNO, Dato’ Sri Ismail Sabri akan dilantik sebagai Perdana Menteri yang baru bagi menggantikan Tan Sri Mahiaddin Yassin yang telah hilang majoriti.

Ketahuilah UMNO adalah sebuah parti yang ada perlembagaannya sendiri. Sebarang keputusan yang membabitkan pemimpin dari UMNO perlu lah melalui Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi. Apa yang dapat dilihat sekarang terdapat cubaan untuk mengeruhkan hubungan sesama sendiri dalam parti.

Ada satu terma latin “vox populi” bermaksud “suara majoriti rakyat” dan dalam konteks demokrasi adalah terjemahan sokongan rakyat. Begitu jualah demokrasi dalam UMNO, undian majoriti perwakilan mengangkat seseorang pemimpin yang menjadi wakil dan pemegang amanah ahli parti.

Harus di bezakan dengan sistem autokratik dan diktator di mana kuasa berpusat dan pemimpin bertindak sewenang-wenangnya. Tuntasnya, pemimpin besar dan kecil dalam parti tidak boleh bertindak sesuka hati hanya demi kepentingan minoriti dan diri sendiri, sedangkan parti wajib diutamakan.

Dari aspek lain, percaturan oleh pihak-pihak tertentu ini dilihat sebagai satu percubaan untuk memperkecilkan institusi Presiden UMNO. Terma institusi presiden inipun dibangkitkan pada 2016 kepada ahli UMNO, menekankan konsep supaya ahli parti mempertahankan presiden yang memegang jawatan sebagai institusi dan bukannya atas kapasiti individu.

Baiklah runding dan bincang. Mahal harga tempur dan perang, mungkin ada si kitul yang kenyang.

Ingat pesan leluhur:

Alu bertingkah dengan lesung
Padi tumbah ayam yang kenyang
Kita bertelagah sama sekampung
Asyik berbantah orang lain senang

Posted in Uncategorized

RAJA PENYAPU INGIN KEMBALI…

Siapa masih ingat kisah seorang Menteri Besar pernah mencetuskan kontroversi penyapu. Kontroversi penyapu telah menyebabkan rakyat marah dan menganggap dia seorang yang kurang ajar.

Selepas kontroversi tersebut satu demi satu keburukan dia terbongkar. Menggunakan kuasa sebagai Menteri Besar dia telah menerima suapan yang begitu banyak sekali dan dia telah didakwa atas kesalahan tersebut malah didapati bersalah. Dia dikenakan hukuman penjara atas kesalahan yang telah dilakukan.

Walaubagaimana pun dia telah dibebaskan awal melalui sistem parol.

Setelah sekian lama menyepi akhirnya dimaklumkan dia hendak kembali ke arena politik dan dikhabarkan hendak bertanding di Parlimen Sungai Besar. Malah dia berhasrat hendak bertanding di dalam pemilihan UMNO sebagai Ketua Bahagian pada pemilihan akan datang.

Mungkin duit dah habis sebab tu dia ingin kembali ke arena politik. Cukup lah sekali dia diberi peluang dalam menyakau. Jangan memalukan UMNO.

Jika UMNO menerima bekas banduan ini kembali nescaya UMNO akan dihukum sekali lagi di Negeri Selangor khususnya Sungai Besar. Kalau dia nak sangat bertanding sila sertai parti lain.

UMNO Sungai Besar perlu berhati-hati dan jangan sampai pisang berbuah dua kali.

Posted in Uncategorized

PPBM TEMERLOH TERKUBUR

9 OGOS 2021

Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Temerloh, YAM Tengku Azlan Ibni Almarhum Sultan Abdul Bakar mengumumkan peletakkan jawatannya sebagai Ketua Bahagian Bersatu.

Di dalam sidang medianya hari ini, beliau turut menyerahkan permohonan untuk menyertai UMNO melalui Bahagian Paya Besar kepada Pengerusi Perhubungan UMNO Pahang, Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail.

Posted in Politik

“CHIEF” HANYA PANDAI MAKI

Sejak beberapa hari ni kecoh berkaitan seorang pemimpin politik yang mengeluarkan kata-kata kurang elok terhadap Mantan Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Najib Razak.

Dia menggelarkan dirinya sebagai “CHIEF” tapi tak tau lah “CHIEF” kepada apa. Mungkin dia berasa dirinya akan diangkat menjadi menteri disebabkan keberanian dia mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Dato Sri Najib Razak.

Dia yakin rakyat Malaysia akan menyokong tindakan tersebut namun sebaliknya telah berlaku. Rakyat Malaysia menyerang semula dan pertahankan Mantan Perdana Menteri Malaysia.

Nazri telah banyak buat drama sebenarnya. Jika kita imbas kembali semasa Barisan Nasional menjadi pembangkang. Dia telah membuat jelajah ke setiap Bahagian UMNO dan mempromosikan ideanya untuk gabungkan Barisan Nasional bersama DAP namun idea tersebut mendapat tentangan hebat dari akar umbi.

Nazri ni ibarat langau sebenarnya. Dimana ada tahi disitulah dia akan duduk. Jadi tak pelik apabila dia sentiasa membuat keputusan yang flip flop.

Nazri ni perlu ingat Rakyat Malaysia pada hari ini sudah celik IT. Jangan rakyat ungkit kembali kisah campur tangan dia terhadap kes anak dia. Nanti takut tak larat tepis .

Posted in Politik

CABARAN BUAT MAHIADDIN

Bekas Presiden Parti KITA , Tuan Zamil Ibrahim melalui facebooknya telah membuat satu video.

Cabaran buat Mahiaddin

Beliau telah mencabar Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Mahiaddin Yassin membuat sumpah laknat berkaitan apa yang diucapkan semasa perutusan khas beberapa hari yang lalu.

Ulasan Tuan Haniff Khatri berkaitan pendedahan yang dibuat oleh Mahiaddin

Peguam Kanan Tuan Haniff Khatri juga telah memberi ulasan berkenaan hal ini. Menurut beliau satu laporan polis perlu dibuat.

Posted in Uncategorized

DICEROBOH

Setelah sekian lama akhirnya berjaya dapatkan halaman ini semula. Ada pihak yang kurang senang telah menukar kata laluan dan email sebelum ini.

Posted in Khidmat Rakyat

REZEKI DIKONGSI BERSAMA

Alhamdulillah telah diumumkan Ramadhan akan bermula pada 14 April 2021. Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh barakah dan bulan yang dinanti oleh seluruh umat Islam.

Pada bulan ini lah ganjaran pahala yang dijanjinkan Allah buat hambanya diperlipat gandakan.

Pertubuhan Atma Ghaisani Mufeeda pada malam ini telah pun memulakan program berkongsi rezeki bersama golongan gelandangan di ibu kota.

Pertubuhan ini dipelopori oleh golongan anak muda sebenarnya. Menurut mereka aktiviti pada malam ini adalah hasil inisiatif sesama mereka bagi meringankan beban golongan gelandangan memandangkan esok adalah hari pertama Ramadhan.

Aktiviti sebegini sebenarnya bagus jika dibuat selalu. Walaupun pemberian itu nampak kecil tapi hakikatnya ianya amat bermakna kepada penerima. Sedia maklum dengan keadaan sekarang ini ramai yang terkesan.

Diharapkan Pertubuhan ini akan semakin maju kehadapan dan menjadi ‘role model’ buat pertubuhan yang lain.

Akhir kata Selamat menunaikan ibadah puasa buat semua pembaca

Posted in ekonomi

SEKIN WONDERLAND PEMACU EKONOMI SEKINCHAN

Sekinchan adalah sebuah bandar kecil di pantai barat Malaysia. Sering menjadi tumpuan kepada mereka yang hendak mencari makanan laut yang segar. Pekan kecil ini berhampiran Pantai Redang dan kawasan ini juga merupakan tempat perlindungan burung berhijrah, seperti bangau.

Amin Daniel

Sekin Wonderland yang masih didalam proses pembinaan akan menjadi satu mercutanda baharu di pekan kecil ini. Sekin Wonderland ini diusahakan oleh seorang usahawan muda iaitu Saudara Amin Daniel . Beliau juga merupakan timbalan presiden Pertubuhan Usahawan Muda Malaysia .

Sekin Wonderland dalam fasa pembinaan

Sekin Wonderland yang terletak di Sekin Fisherman Village Hotel & Resort , Sekinchan yang kini sedang dalam proses pembinaan. Sekin Wonderland mempunyai 2 fasa. Fasa 1 akan dibuka pada hari raya aidilfitri kedua dan fasa kedua dijangka akan dibuka pada akhir tahun.

Untuk tempahan tiket sila layari Facebook Sekin Wonderland

Harga tiket untuk keseluruhan ialah RM58 seorang dan untuk pembukaan fasa 1 ini Sekin Wonderland hanya mengenakan RM28 seorang dan yang menariknya jika hadir berlima akan diberikan harga promosi RM100 untuk 5 orang.

Menurut Amin lagi taman tema ini bukan saja memberi peluang kepada mereka yang jauh dari Kuala Lumpur untuk merasai keseronokan bermain di taman tema tetapi ianya lebih kepada memberi peluang pekerjaan kepada warga tempatan malah menaikkan taraf ekonomi di Sekinchan.

Peluang pekerjaan buat penduduk di Sekinchan

Kita doakan agar segala usaha ini mendapat kejayaan dan yang paling membanggakan ianya milik orang Melayu. Tahniah diucapkan buat Saudara Amin Daniel dan pasukannya.